CHOKLABOLLAR 2.0

Hej allihopa!
Idag bestämde jag mig för att prova Hanna Fribergs berömda chokladbollar. Som jag har sagt tidigare så är jag verkligen intresserad av hur man kan äta gott och nyttigt på samma gång. Därför är detta receptet perfekt för mig och för er andra som också vill äta hälsosamt.
Tyvärr så hade jag inte allt hemma till just de chokladbollar som Hanna gjorde så jag fick ändra lite i receptet.
 
Här kommer receptet:
¤ 2 dl hackade dadlar (H hade 8-10 dadlar)
¤ 2,5 dl fiberhavregryn (H hade glutenfria havregryn)
¤ 1,5 msk kakao
¤ 0,75 dl rapsolja (H hade kokosolja)
¤ 3-4 msk vatten (H hade 2 msk kaffe)
¤ 1 nypa havssalt 
 
OBS: Om ni inte har allt hemma så går det jättebra att exempelvis använda vanligt havregryn eller vanligt salt. Men självklart kan ändringar i receptet ändra smaken och konsistensen.
 
 
Till garneringen får du välja vad du vill. Jag valde att ha kokosflingor och gojibär på mina bollar,vilket passade mig väldigt bra i smaken. Hade aldrig ätit gojibär förut men gud vad gott det var!! (Några andra exempel till garnering är ex pärlsocker eller russin.)
 
Som ni ser i receptet så har jag som sagt gjort lite ändringar för att det skulle passa just mig och för att vi inte hade allt hemma. I parenteserna har jag skrivit vad Hanna hade i stället och där det inte finns någon parentes gjorde jag inte heller några ändringar.
 
 
Hannas kommentar på bollarna (hennes recept) var att dem smakade som vanliga chokladbollar och att dem var MYCKET goda.
MIN åsikt: Jag tycker verkligen att bollarna var super goda och smakade bra mycket fräschare än vanliga chokladbollar. MEN jag kan inte hålla med om att att de smakade som "vanliga" chokladbollar, vilket för mig inte spelar någon roll då det alltid är kul med lite nytt.
 
Gillar ni dessa inlägg och tycker att jag ska börja med "recept-måndag" så får ni gärna gilla detta inlägg så att jag vet. ("Recept-måndag" är att jag lägger upp nyttigare recept varje måndag.)
 
 
Hoppas att ni gillar receptet och att era chokladbollar blir goda, så får ni ha en fortsatt bra dag så hörs vi!
//Hannah :)

Kommentarer:

1 Emma -Merakibeauty.se:

det måste jag pröva!

Svar: Tycker jag verkligen, super goda:)
Hannah

2 Anonym:

Har själv testat dessa nyttigare bollar, är vanligtvis inte alls personen man ska prata om angående nyttig mat osv men dessa var högt över mina förväntningar verkligen!!!

Svar: Åh vad roligt att höra!! Hoppas att du kommer gilla mina andra recept:D
Hannah

Kommentera här: