CHOKLADBOLLAR

Hej! 
Jag satt igår och kikade runt på olika bloggar efter nyttiga recept på både bakverk och maträtter.
Efter ett tag så hittade jag en perfekt blogg där "huvudämnet"  var just "nyttiga recept". 
Så nu har jag massa bra recept på t.ex bars, soppor, bröd och mycket mera. 
 
Ett av recepten som jag hittade var på just de klassisaka chokladbollarna och jag tänkte direkt att dem skulle jag göra. Det som är så bra med chokladbollar är att det går fort att göra dem och det finns så himla många olika recept till dem. 
Eftersom bloggen ska uppdateras med träning och hälsa inlägg så tänkte att jag att jag kunde dela med mig av de olika recepten.
 
Originalrecept ("vanligt") 
100g smör 
4 dl socker 
3 dl havregryn 
2 tsk vaniljsocker 
3 msk kakao 
3 msk  kaffe (bryggd)
 
Mitt recept (nyttigare altenativ)
1 dl hallon kvarg 
2 dl socker 
4 dl fiberhavregryn 
2 tsk vaniljsocker 
1 krm salt
2 1/2 msk kakao 
2 msk vatten 
 
Receptet som jag hittade (ännu nyttigare altenativ) 
1 dl naturell kvarg 
1,5 dl urkänade dadlar 
3 dl fiberhavregryn 
2 tsk vaniljpulver 
1 krm salt 
3 msk kakao 
3 msk kaffe (bryggd)  
 
Som ni ser så ändrade jag ingredienserna och mängden lite från det nyttigare receptet som jag hittade.
Det gjorde jag för att jag inte hade allt hemma, ville få en nyttigare variant och för att alla i familjen skulle tycka dem var goda.
Jag har gjort en annan variant av chokladbollar innan (nyttigare) och dem var inte speciellt uppskattade av någon mer än mig själv..;)
 
Dessa var BETYDLIGT mer uppskattade och alla i familjen tyckte dem var goda! (tumme upp)
Min bror sa att dem till och med smakade som vanliga chokladbollar.
Det är självklart smaksak men om dem nu gjorde det så är det ju toppen då dem innehåller 2 dl mindre socker  och fiberhavregryn i stället för vanligt havregryn osv.  
 
 TIPS!
Om ni inte hittar någon nyttigare variant som ni tycker är god så kan ni byta ut pärlsockret runt om (om ni nu har det) till kokosflingor i stället (sådanna som på bilden) eller varför inte blanda i lite kokosflingor i smeten? 
 
Ha en bra dag och lycka till med bakningen 
//Hannah:) 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: